Bromo

22 augustus 2019 - Bromo Tengger Semeru National Park, Indonesië

Beste allemaal,

Gisterenochtend begon onze reis naar Oost Java, naar de Bromo vulkaan. Na een lange maar comfortabele reis kwamen we aan in Probolinggo, een stad op anderhalf uur rijden van Cemoro Lawang, waar de Bromo vulkaan zich bevindt. De weg hiernaartoe was geheel door de bergen.

In dit dorpje hadden we een basic accommodatie waar we een paar uur konden slapen voordat onze tocht naar de vulkaan om 02.30u zou beginnen. Natuurlijk waren we beiden klaarwakker en is van slapen niks gekomen. Om 01.30 gingen we maar uit bed om ons klaar te maken voor de hike van ongeveer 1,5 naar een zonsopgang uitzichtspunt op een berg tegenover de Bromo. Er zijn honderden tours die deze rit per jeep aanbieden, maar wij besloten om dit op eigen houtje te doen en te gaan lopen.

Helaas hebben we in het begin een foute afslag genomen (oeps), waardoor we een flink half uur de berg af zijn gelopen om vervolgens weer terug te lopen. Weer terug omhoog kwamen we twee andere toeristen tegen die we dezelfde fout bespaard hebben. We gingen met zijn vieren op zoek naar het juiste pad. Eenmaal gevonden, was het een flinke klim van ruim anderhalf uur naar het hoogte uitzichtspunt. Op sommige stukken moest je echt langs de rotsen omhoog klimmen, wat best wel eng was voor sommigen van ons (Minela).

Eenmaal boven aangekomen moesten we flink bijkomen. Na een half uurtje werden we beloond met een ontzettend mooie zonsopgang met ongelofelijk uitzicht!!

ZonsopgangZonsopkomst

Uitzicht op o.a. de Bromo vulkaanHet uitzicht!

Vervolgens was het tijd om de Bromo vulkaan van dichtbij te bekijken. We hebben ervoor gekozen om dit ook lopend te doen, wat 45 minuten zou zijn. Echter hadden we ook hier een verkeerde afslag, waardoor we de auto route hebben gelopen, welke twee en een half uur was, de kronkelwegen omlaag lopen. We waren kapot na deze wandeling! Toen moesten we nog een flinke klim maken naar de kraterrand van de Bromo vulkaan. Hierbij hebben we getwijfeld of we de energie nog wel voor hadden. Toch besloten om deze unieke kans te benutten en de klim naar boven gewaagd, wat zeer pittig was. Al boven was ook hier het uitzicht prachtig en uniek! Tijdens de hele klim hebben we mond maskertjes moeten dragen tegen opstuivend zand en giftige stoffen. Deze vulkaan was een aantal weken nog gesloten, vanwege gevaar op uitbarsting, hij was erg actief namelijk. Nu was hij gelukkig wel open, maar er kwam nog wel flink wat rook uit, wat wel een mooi beeld gaf!

De weg omhoog naar de Bromo kraterDe klim

KraterIn de krater

Na de klim naar beneden besloten we met een motor taxi naar ons hotel gebracht te worden. We zouden om 11.00u de trein naar de ferry naar Bali nemen. Omdat de bussen vanuit dit dorpje heel zeden rijden, hebben we onze trein gemist en hebben we deze moeten herboeken naar 16.20 u. Dit betekent dat we pas midden in de nacht op bestemming aankomen.

Al met al was deze fantastische ervaring al dit waard! Morgen lassen we een rustdag in (lees strand chill dag) om even bij de komen.

Tot de volgende blog!

Groetjes van ons

1. Annet:
    22 augustus 2019
    Kan me voorstellen dat jullie helemaal kapot waren na een dag lopen en klimmen... Morgen extra genieten van jullie chilldag ☀️🏖, lekker met de voetjes omhoog! 😘
  2. Joke:
    22 augustus 2019
    Prachtig daar😊 geniet van jullie welverdiende rust dag