Nusa Penida

31 augustus 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Hoi allemaal,

Tijd voor weer een nieuwe blog! Gisteren zijn we aangekomen op Nusa Penida, een eiland op 45 min varen vanaf Bali. Dit eiland is nog niet zo ontdekt door het massatoerisme, waardoor het nog heel puur is! Het landschap is echt fantastisch! Je zit midden in de jungle en aan de kust bevinden zich prachtige rotsformaties en stranden. Wij verbleven in een redelijk nieuwe accommodatie, gerund door een super lieve familie die 3 ‘hutjes’ verhuurt. Het was allereerst een zoektocht naar de locatie, omdat het zich midden in de jungle bevindt en omringd wordt door palmbomen.

Onze accommodatie

Toen we hier aankwamen hebben we direct een scooter gehuurd en zijn we op pad gegaan. We hadden super veel gelezen over de slechte wegen in bepaalde delen van het eiland, met soms enorme gaten in de weg. Ook de eigenaars gaven aan dat hierdoor veel toeristen het scooter rijden niet aandurven. Toch besloten we het zelf aan te kijken, een scooter te huren, en te kijken hoe ver we zouden komen. We besloten op de eerste dag het ‘slechter’ begaanbare deel van het eiland te proberen. Mocht dit namelijk niet lukken, konden we altijd de dag erop met een driver alsnog hiernaartoe rijden. We wilden vandaag twee rotsformaties/ stranden gaan bezoeken, de Angel’s Billabong en Broken beach, op zo’n 18km bij ons vandaag. De eerste 10 km was prima te doen qua wegen. Echter de laatste 8 km was echt bizar, inderdaad ontzettend veel gaten in de weg, waardoor we extreem voorzichtig moesten rijden. Gelukkig waren we niet de enigen met deze planning, er waren genoeg andere toeristen die ook de route op scooters waagden! Eenmaal aangekomen (na ongeveer 1,5 uur) was het uitzicht de rit dubbel en dwars waard, fantastisch! De rotsen en de golven zijn echt gigantisch en erg indrukwekkend.

Angel’s Billabong

Broken beach

Na ongeveer een uur van het uitzicht te hebben genoten, waagden we ons weer aan de weg terug. Dit ging gelukkig iets gemakkelijker, we wisten immers wat we konden verwachten. In de avond hebben we nog met de eigenaars van onze accommodatie en de buren een biertje gedronken. De jongens uit dit gezin hebben een eigen bandje en speelden gitaar/zongen voor ons. Echt een topavond!

De volgende ochtend hadden we de wekker om 06.00u gezet, we wilden voor de drukte begon naar één van de hotspots van Nusa Penida gaan, een enorme rotsformatie die de vorm van een t-rex heeft (met een beetje fantasie haha). We kwamen rond half 8 aan, en er waren gelukkig niet veel andere toeristen aanwezig. Deze rotsformatie ziet er echt indrukwekkend uit, onderaan de klif vind je hier ook een mooi strandje. Hier kun je niet te diep gaan met zwemmen, vanwege de ruwe zee. Om op dit strandje te komen, was er een pad naar beneden, via de rand van de klif. Er werd ons verteld dat de hike ongeveer 30-45 min zou duren. Vanaf boven leek het ons wel mee te vallen en we begonnen aan de hike naar beneden. Hoe verder we kwamen, des te steiler het werd. Op sommige punten leek het net alsof je ieder moment naar voren zou vallen, echt super eng! Gelukkig was het pad aan weerszijden voorzien van een hek waar je je aan vast kon houden. Na een dik half uur kwamen we beneden aan en genoten we van het uitzicht. Na weer wat bijgekomen te zijn, begonnen we aan de weg terug. Dit was pas echt zwaar, en onze dag was pas net begonnen.. maar ook hier, het uitzicht was het waard en we waren trots dat we het hadden gehaald!

Rotsformatie (T-red) bij Kelingking beach

Na deze zware inspanning gingen we op weg naar de natural pools, een eindje verderop. Deze tip kregen we van onze buren, die een dag eerder waren gegaan en het fantastisch vonden. Enige punt was dat de weg ernaartoe ook weer enorm slecht was, het pad naar beneden is enorm steil, hobbelig en smal! Zij zijn daarom ook met locals naar beneden gereden, achterop de scooter. Wij besloten wederom om eerst zelf een kijkje te nemen en dan te besluiten of we zelf gingen afdalen of achterop bij de locals zouden stappen. Eenmaal bij de afdaling besloten we dat we het zelf gingen proberen. Het viel ons uiteindelijk mee, het pad was inderdaad zoals ze het beschreven, maar langzaam kwamen we er wel! We werden beneden beloond met een heerlijke zwem in de natural pool. Hadden we echt nodig na de klim van eerder haha. Na de natural pool zijn we nog naar twee strandjes aan de andere kant van het eiland gereden (waar de wegen wel veel beter zijn). Vervolgens hebben we de rest van de middag bij het zwembad gelegen. Het waren twee pittige dagen geweest, dus dat was heerlijk. Ons avontuur op de scooter en alles wat we deze dagen gezien hebben, waren echt fantastisch!!

Morgen varen we naar een buureilandje, Nusa Lembongan, om nog twee dagen te relaxen.

Groetjes

1. Annet:
    31 augustus 2019
    Wauw! Het ziet er echt super mooi uit 😍. Geniet van de prachtige omgeving daar. 😘